Vad är nytt på ChristianAnswers.Net?

Varför kallar många arabiska kristna Gud för “Allah”?

Photo copyrighted. Courtesy of Films for Christ.

“Allah” är det arabiska ordet för “Gud” och var det långt innan Islam uppkom. Namnen “Allah” och “Gud” är i allmänhet utbytbara i muslimsk religion och i mellanösterns kulturer. En del översättningar av koranen använder namnet “Gud”, andra använder “Allah”. Detta kommer ibland som en överraskning för kristna som är uppväxta i västerländska kulturer. Bland före detta muslimer är det vanligt att de som blivit kristna talar om Gud som “Allah”. (Detta trots det faktum att de kan se klara skillnader i Guds karaktär som Han beskrivs i Bibeln jämfört med islamiska texter. T.ex, fastän både kristna, muslimer och judar tror på att det bara finns en Gud, så har kristna dessutom läran om Treenigheten.)

Bibeln, som är accepterad som helig både av kristna och av muslimer. Engelskans “God” är ett gammalt ord som har utvecklats från ett indo-europeiskt ord som betyder ungefär “det som är anropat/framkallat,” vilket också är ursprunget till tyskans Gott (som betyder “Gud”) (övers. anm. Svenskan tillhör samma språkgrupp som engelska och tyska.)

Book: Building Bridges.

The Navigators, en välkänd evangelikalt kristen organisation, publicerade följande:

“…Det är intressant att lägga märke till att Paulus, när han förkastade athenarnas felaktiga begrepp om Gud, inte förkastade ordet de använde för Gud, Theos, som var det vanliga grekiska ordet för Gud.

En del kristna säger obetänksamt: “Allah är inte Gud.” Det här är den yttersta hädelsen för muslimer och dessutom svår att förstå. Allah är det vanliga arabiska ordet för Gud. Det betyder ’Guden’. Det finns några mindre undantag. T.ex. använder Bibeln i en del muslimska länder ett annat ord än Allah för Gud (Farsi och Urdu är exempel på det). Men redan över 500 år före Muhammed, kallade den stora majoriteten av judar och kristna Gud för Allah på arabiska. Hur kan vi då säga att Allah är ett ogiltigt namn på Gud? Om det är så, vem har då dessa judar och kristna bett till?

Och hur är det med de 10 – 12 miljoner kristna araber som finns idag? De har kallat Gud ’Allah’ i sina Biblar, sånger, dikter, texter och tillbedjan i över 19 sekel. Vilken förolämpning för dem när vi säger åt dem att inte använda ordet ’Allah’! Istället för att överbrygga avståndet mellan muslimer och kristna, så vidgar vi klyftan mellan dem och oss när vi talar för en sådan lära. De som fortfarande insisterar på att det är en hädelse att hänvisa till Gud som Allah borde också tänka på att Muhammeds far fick namnet Abd Allah, ’Guds tjänare’, många år innan hans son föddes eller Islam var grundat!”

--utdraget från BUILDING BRIDGES av Fouad Accad (Colorado Springs, CO: Navpress), p. 22).

Reaching Muslims for Christ, book photo

Bokutgivningsdelen av Moody Bible Institute publicerade följande:

När det än påstås att kristna och muslimer tillber samma Gud, finns det några – både kristna och muslimer – som säger att detta helt enkelt inte är sant. De som har invändningar brukar hålla med om att kristna och muslimer tillber en Gud, men kan inte acceptera påståendet att de tillber samma Gud. Det ska medges, att detta problem förmodligen är mer ett kristet problem än ett muslimskt. När en muslim väl är beredd att erkänna att Gud kan vara känd under ett annat namn än Allah (t.ex. Gud, Onyame, o.s.v.), kommer han i allmänhet hålla med om att kristna och muslimer tillber ’samma Gud.’ På samma gång kommer han emellertid att insistera på att kristna felar i att förknippa andra med Gud. Denna slutsats kommer från ett vanligt missförstånd bland muslimer, delvis grundat på koranen (5:119), att kristna tillber en treenighet av Fader, Moder och Son.

Problemet som möter de kristna är helt och hållet ett annat problem. Det är en fråga om huruvida man kan säga att man tillber samma Gud när man har så skilda uppfattningar om Guds natur. De som känner sig besvärade av detta säger att fastän kristna och muslimer använder samma namn på Gud och ett flertal gemensamma ord för att beskriva Honom, så talar de inte om samma Gud eftersom kristna talar om den treenige Guden, Fadern, Sonen och Den Helige Ande…”

—utdraget från REACHING MUSLIMS FOR CHRIST: A Handbook for Christian Outreach Among Muslims av William J. Saal (Chicago: Moody Press, 1991) (© 1991 Arab World Ministries).


Answering-Islam.org

Answering-Islam är en kristen webbsida som jämför Islams Gud med Bibelns Gud. Den ger djupdykande perspektiv på tvisten om huruvida det är lämpligt att hänvisa till Gud som Allah eller inte.

Se Answering-Islam.org.

För att få veta mer om islam, vänligen se…
What is Islam? Click here for more info…
[ En översikt för kristna ]

Sammanställd och tillhandahållen av Films for Christ.

Copyright © 2001, Films for Christ, Alla rättigheter reserverade – med undantag av det som anges på sidan “Usage and Copyright” som beviljar användare av ChristianAnswers.Net generösa rättigheter för att använda denna sida i hemmet, personligt vittnesbörd, kyrkor och skolor.

Go to Films for Christ

ChristianAnswers.Net
Christian Answers Network
PO Box 1167
Marysville WA 98270-1167
USA

Go to index pageChristian Answers home page
home page
directory
Christian Answers Network HOMEPAGE and DIRECTORY
Translated by: Sara Larsson