Wat is nieuw bij ChristianAnswers.Net?

Mijn vriend wil seks hebben. Ik wil hem niet kwijt raken. Wat moet ik doen?

Bekijk deze bladzijde in het: Engels (English), Hungarian, Swedish

Teen couple. Photo copyrighted. (brief)

Ik heb vorig jaar een jongen ontmoet en sindsdien hebben we verkering. Maar nu wil hij seksuele omgang hebben en hij blijft er over doorzeuren. Ik weet dat het tegen Gods wil is, maar ik wil niet langer wachten.

Als ik de juiste jongen zou hebben gevonden (dat denk ik wel) op de juiste plaats en de juiste tijd, denk ik dat ik het wel mag doen. Maar nu sta ik voor een dilemma en ik ben bang dat ik hem zal verliezen als ik niet toegeef.

Ik zal zo lang mogelijk tegengas geven, maar geeft u me alstublieft snel antwoord, ik wil hem ook niet kwijtraken.
—Pat

Photo copyrighted. Courtesy of Films for Christ.

Wat ben je eerlijk, Pat, dat respecteer ik in je. En dat betekent, dat ik ook eerlijk tegenover jou zal zijn, absoluut eerlijk en recht voor z’n raap. Per slot van rekening praten we hier niet over kinderspelletjes.

Ik vermoed dat je niet begrijpt op wat een gevaarlijke weg je je bevindt. Je realiseert je gewoon niet, hoe geweldig belangrijk je besluiten zijn over wel of niet met deze jongen naar bed te gaan.

Je bent je er goed van bewust, dat seks voor het huwelijk tegen Gods wil is. Dat geef je toe. Je weet dat het verkeerd is en ik weet dat ook. God zegt dat het verkeerd is.

Het is de wil van God dat u een heilig leven leidt: dat u zich onthoudt van ontucht, dat ieder van u zijn lichaam heiligt en in eerbaarheid weet te beheersen en dat u niet zoals de ongelovigen, die God niet kennen, toegeeft aan uw hartstocht en begeerte.
I Tess. 4:3-5

God stelt dat nog eens duidelijk in Efeze 5:3:

“Laat er bij u geen sprake zijn van ontucht of zedeloosheid, of van hebzucht – deze dingen horen niet bij heiligen.”

Dat is wat God je zegt, Pat, over seks voor het huwelijk. En wat betreft deze jongen – hij houdt niet werkelijk van je. Als hij dat wel deed zou hij je niet vragen iets te doen tegen Gods wil in als hij weet dat je God wil gehoorzamen. Nee, absoluut niet.

Hij denkt niet aan jou. Hij denkt aan zijn hormonen en wat hij graag wil. En in 1 Kor. 13:5, in het hoofdstuk over de liefde lezen we dat liefde zichzelf niet zoekt.“

Het gaat er bij deze jongen niet om wat goed en wat verkeerd is. Hij bekommert zich niet om de waarheid van Gods gebod. Wat dat betreft staat er in 1 Kor. 13:6:

“Liefde verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid.”

Wat deze jongen wil is seks; echte liefde is hier niet in beeld, en dat betekent dat hij je niet kan liefhebben op de manier die God wil dat er van je gehouden zal worden.

Er is nog iets dat me werkelijk verontrust in je brief, Pat. Je zegt dat als je geen seks met hem hebt, je hem misschien kwijt zult raken. Dat zegt me genoeg. Je maakt je meer zorgen over deze jongen dan over het doen van Gods wil in je leven. Om echt eerlijk te zijn, je laat deze jongen tussen God en jou in komen. Hij staat op de eerste plaats. Dat is gevaarlijk terrein.

God speelt geen spelletje met ons. Dat maakt hij erg duidelijk. Jezus zei in Lucas 6:46,

“Waarom roepen jullie “Heer, Heer” tegen mij, maar doen jullie niet wat ik zeg?”
En in Joh. 14:15, zegt Jezus opnieuw :
“Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden.”

Dus, wat je doet, Pat, is God in zijn gezicht uitlachen. Je zegt dat je weet wat God wil dat je doet, maar je wilt het niet doen. Je stelt je vriend boven God. En je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat je God voor het lapje kunt houden.

“Vergis u niet, God laat niet met zich spotten: wat een mens zaait, zal hij ook oogsten.” staat er in Galaten 6:7. Ik kan je exact vertellen wat je zult oogsten als je je rug naar God toekeert en naar bed gaat met deze jongen of een andere. Die seksuele zonde kan vele consequenties met zich mee brengen: een verbroken relatie met God, schuld en schaamte, verlies van waardigheid, aids of de een of andere seksueel overdraagbare ziekte, een lage zelfwaarde, ongewenste zwangerschap, opgewekte verlangens die niet vervuld kunnen worden en ja, zelfs angst.

Pat, ik smeek je, doe het goede. Vraag God om je kracht te geven en sterkte en een verlangen om hem te gehoorzamen. Zeg net als Paulus in 1 Kor. 10:13,

“U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan.”

Wijd jezelf toe aan de waarheid, Pat en ik beloof je, dat God je zal helpen. Leg het aan je vriend uit. En als hij je blijft lastig vallen—zelfs al is het maar één keer—laat hem dan gaan. Verbreek de relatie. Het is het niet waard.

Denk eraan God houdt van je. Met zijn hulp kun je het doen. Ik weet zeker dat je het kunt.

Translated by: Josine

[ Als deze informatie je van dienst is geweest wil je dan biddend overwegen om ons een donatie te geven om deze geloofsopbouwende dienst beschikbaar te houden voor jou en je gezin. Donaties zijn aftrekbaar van de belasting. ]

Copyright © 1997, 1998, Dawson McAllister Live!, All Rights Reserved - behalve als aangegeven op bijgaande “Usage and Copyright” bladzijde die gebruikers van ChristianAnswers.Net het recht verleent om deze bladzijde te gebruiken voor thuis, persoonlijk getuigenis, kerken en scholen.

Dawson McAllister Live!

ChristianAnswers.Net
Christian Answers Network
PO Box 577
Frankfort KY 40602
USA

Teen Qs™—Christian Answers for teenagers Christian Answers home page
home page
directory
Christian Answers Network HOMEPAGE and DIRECTORY